Bandwerk deel 2: de schoolhouse pinafore

Zoals je in mijn vorige blog kon lezen, heb ik de voorbije maand aan bandwerk gedaan.

Behalve sweaters heb ik ook verschillende keren de schoolhouse pinafore in elkaar genaaid. Mijn eerste versie en mijn lof voor het patroon zag je hier al.

Die eerste maakte ik volledig zoals de beschrijving het vooropstelde. Vanaf de tweede wijzigde ik kleine details.

Ik wou een echte winterversie maken dus gebruikte ik een grove rib in okergeel. Door de dikte van de stof en de rib vond ik het niet aangewezen om het bovenste deel met plooien te maken. Wel maakte ik hier echte knoopsgaten (oefening baart kunst).
Ergens te velde vond ik een bijpassend stofje, waarmee ik de Fons&Sien trui maakte met rechtopstaand kraagje.



Voor de derde versie werd er heel wat opgemeten en nagemeten. Ik wou immers dat de streepjes op de stof overal mooi doorliepen. Mits enig lostornen is me dit uiteindelijk wel gelukt ;-).
Ik hou van het maken van volledige setjes, maar door de verschillende kleuren in deze stof wist ik dat dit bij deze salopet niet nodig was, meer dan genoeg kleurtjes in de kleerkast :-D.



Onze hond was mee in de tuin, dus een foto op begane grond zat er niet in :-).

Versie vier - en tevens de laatste voor dit seizoen... heb ik me toch voorgenomen - is voorzien van een plooirok. Ik maakte deze tijdens de fantastisch georganiseerde naaidate van Sewbidoo, naais to meet you. Op voorhand had ik wel alles geknipt en via deze goed uitgelegde tutorial van Mme Zsazsa de plooien in het rokgedeelte berekend.
Later thuis voorzag ik deze pinafore nog van een feestelijk Fons&Sien shirt. Sofie van Wensjewat had immers een tutorial gemaakt voor het aanbrengen van ruffles aan de mouwen. En dat moest ik natuurlijk uitproberen. Omdat de stof niet heel hard rekt, bracht ik een inkeping op de rug aan en maakte ik gebruik van een halsbies met strik.




"Eigen kind, schoon kind", maar... is ze niet om op te eten? :-)





Velours oker (Marmalade & Mash), Green Checks (Marmalade & Mash) en Macy Chestnut (Miss Chips): MonDepot.
Patroon: schoolhouse pinafore, Oonapatterns, Etsy

Reacties

  1. oooh, waauw! Zo'n mooi jurkje... Al die uitvoeringen zijn om ter cutest! Wil ik ook zo graag eens maken voor mijn dochtertje!
    Ik kan het patroon niet meer vinden bij Oonapatterns op Etsy, kan jij helpen?

    Groetjes, Felke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Ik heb even gekeken en vind het ook niet meer. Je kan misschien best een mailtje sturen naar Oonapatterns, via Etsy. Ze is heel bereikbaar en hulpvaardig.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Mijn eigen kleine wilde zwaan

De veelzijdige ISA

BLOGTOUR bobbieshort